Äskettäin löydetty päiväkirja kertoo Halifaxin tappavan räjähdyksen tarinan

"Käännymme riippumatoista kello 6.30 ja kiinnitämme ja kiinnitämme tavanomaisella tavalla", kuninkaallisen laivaston merimies, nimeltään Frank Baker, kirjoitti päiväkirjaansa 6. joulukuuta 1917. "Pudotamme yläkerroksessa klo 7 ja hajotamme puhdistusasemille, kuljettamalla itseämme pesukankaita jne. kello 8.00 asti, kun lopetamme tulen aamiaiseksi. ”Baker veti sota-aikansa laivan tarkastajana Nova Scotian Halifaxin satamassa etsiessä vakoojia, salakuljetusta ja sabotereja.

Mutta sinä päivänä ei ollut tarkastettavia aluksia, joten aamiaisen jälkeen hän ja miehistön jäsenet HMCS Acadiassa palasivat puhdistusasemilleen. "Me ... olimme juuri vetäneet saippuaa ja jauhetta sekä tarvittavia välineitä maalitöiden puhdistamiseen", hän kirjoitti, "kun tapahtui kauhein räjähdys, jonka olen koskaan kuullut tai haluaisin kuulla uudelleen."

Se mitä Frank Baker kuuli, oli atomien edeltäneen ajan suurin räjähdys, katastrofi, joka oli melkein raamatullinen. Hänen 918 sanaa, jonka hän kirjoitti 6. joulukuuta, ovat ainoa todistajien tili, jonka tiedetään kirjoittavan päivänä, jota nykyään kutsutaan Halifax-räjähdykseksi. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen hänen päiväkirjansa oli lukematon vuosikymmenien ajan. Nyt se on sisällytetty näyttelyyn räjähdyksen satavuotisjuhlassa Dartmouth Heritage Museumissa, sataman yli Halifaxista. Se julkaistaan ​​täällä ensimmäistä kertaa.

"Ensimmäinen myrsky ravisti alusta varresta perässä ja toinen näytti pyörittävän meitä ympäri, laskeutuessaan joitain [miehistön jäseniä] aseen vaunun alle ja toisia lentäen kaikkiin suuntiin kannen yli", Baker kirjoitti. Merimiehet, jotka olivat 150 mailia merelle, kuulivat räjähdyksen. Maalla ihmiset tunsivat iskun 300 mailin päässä. Iskuaalto tuhosi melkein kaiken puolen mailin sisällä. "Ensivaikutuksemme oli, että sukellusveneet hyökkäsivät meidät, ja kaikki kiirehtiimme yläkerroksen päälle. Siellä näimme todellinen keltaisen värisen savuvuoren ja valtavia rautapalasia lentävän ympärillämme."

Bakerin näkemättä kaksi laivaa oli törmänyt kapeisiin alueisiin, salmi, joka yhdistää laajan altaan varsinaiseen satamaan, joka avautuu Atlantin kaakkoon. Lähtevä belgialainen hätälaiva Imo oli kulkenut tieltä. Saapuva ranskalainen rahtilaiva, Mont-Blanc, ei päässyt pois tieltä. Imo puhui Mont-Blancin kulmaan lähellä keulaansa. Rahtialuksella oli kanneltaan kiinnitetyissä rumpuissa 2 925 tonnia voimakkaita räjähteitä, mukaan lukien 246 tonnia bentsolia, erittäin syttyvää moottoripolttoainetta. Jotkut rummut kaatuivat ja repeytyivät. Valunut bentsoli syttyi tuleen. Mont-Blancin miehistö, joka ei pysty pitämään liekkejä, hylkäsi aluksen.

Kummitusalus palai ja ajautui noin 15 minuutin ajan lepääen Halifaxin rantaa pitkin olevaa laituria vastaan. Tuhannet ihmiset, jotka ovat matkalla töihin, työskentelevät jo sataman työtöillä tai kotona Halifaxissa ja Dartmouthissa, pysähtyivät seuraamaan teitä.

Sitten Mont-Blanc räjähti.

"Forecastlen yli kuljetti šrapnelin suihku, särkyen lasin konehuoneessa ja karttahuoneen väliseinille, jotka törmäsivät kujalle", Baker kirjoitti. "... Kaikki tulipalot puhkesivat kiukaan [konehuoneen hiilivaraston] lattialle ja oli ihme, että varustajia ei poltettu kuoliaaksi, mutta kaikki he päästivät loukkaantumiseen samoin kuin kaikki muutkin laivayhtiö.

”Hinaaja oli tuolloin meidän vieressä ja osa hänen kyljestä oli revitty kokonaan pois ja kolme miehistöä loukkaantui. Yksi heistä sai reilun jalan reunan lihapalan, joka painoi lähes 2 kiloa. Shrapnelin rakeista laskeutui noin 20 metrin päästä aluksesta, tämä tuli sellaisella voimalla, että jos se osutti meihin, meidän olisi varmasti oltava kaikki kadonnut. "

Mont-Blanc oli hajonnut, suihkussaan rautapalasia ja mustatervaa Halifaxin yli; sen ankkurin akseli, paino 1.140 kiloa, piikkii maahan yli kahden mailin päässä. Räjähdys revitti sataman pohjassa olevan reiän, joka avasi vuoroveden aallon, joka heitti aluksia ikään kuin kylpyleluina ja pesi pois Mi'kmaq-kalastusaseman, joka oli ollut altaan luoteispäässä vuosisatojen ajan. Harmaata savua, kipinöiviä sirpaleita ja liekkiä oleva tulivuorenlyönti nousi mailia taivaalle ennen kuin virtautui ulospäin.

"Tämä oli viimeinen räjähdys, joka oli tapahtunut viiden minuutin sisällä ...", Baker kirjoitti. ”Sitten tuli muutaman minuutin tuuletus ja kun savu oli puhdistunut riittävästi, näimme selvästi, mitä oli tapahtunut .... Yksi alus oli heitetty tukkumyyntille noin 400 metrin etäisyydelle, roiskaten sitä lähellä rantaa, yhteensä hylky kuolleiden ruhojen kanssa pahoinpideltynä ja särkynyt makaamassa häiriöitä.

”Tulipalot puhkesivat aluksilla ympäri ja sadat pienet käsityöt olivat puhallettu helvettiin ja meri esitti kauhean näkymän roskista ja hylyistä. Lääkärimme kävi haavoittuneita miehiä hinaajassa niin nopeasti kuin mahdollista, ja laskimme heidät kantolaitteille moottoriveneellä ja vietimme sairaalaan. Maisemapaikka oli vielä huonompi.

”Halifaxin luoteisosa oli kokonaan raunioina ja tulipalot alkavat ympäri kaupunkia. Osa rautatieosasta purettiin kokonaan ja kaikkialla oli kuollut ja kuollut raunioiden keskuudessa. Kun saavuimme sairaalaan, kaikki ikkunat puhallettiin ulos ja osastot olivat kahden metrin syvyydessä vedessä kaikkien putkien räjähtämisen vuoksi. Meidän piti palata aluksellemme niin nopeasti kuin mahdollista, koska olemme vartiolaiva ja vastuussa muiden satamassa olevien alusten turvallisuudesta. "

Takaisin Acadialle Baker näki autioman kohtauksen: ”Joita muutama tunti aikaisemmin olivat olleet kauniita aluksia, olivat nyt kauheat hylyt, heidän miehistönsä kaikki kuolleet ja ruumiit, aseet jne. Leijuivat vedessä.” Sinä iltapäivänä Acadia Miehistöä pyydettiin tukahduttamaan kapina Eolessa, ranskalaisessa aluksessa, joka toimi helpotuksena belgialaisille. Tämän jälkeen he palasivat alukselleen. "Saimme nopeasti kiireellistä teetä ja jatkoimme maihin", Baker kirjoitti. ”Tässä kohtaus oli ehdottomasti kuvaamaton.

”Kaupunki oli kirjaimellisesti tyhjä, kuiva satama- ja telakkarakennukset purettiin kokonaan ja kaikkialla haavoittuneina ja kuolleina. Teatterit ja sopivat rakennukset muutettiin kaikki sairaaloiksi tai turvakoteiksi kodittomien majoitusta varten. Merivoimien ja sotilaiden piketit partioivat kaduilla pyrkien pitämään järjestystä. Köyhät kodittomat kodit, vanhempiensa menehtyneinä, itkivät piteellisesti ja ahdistuneet sukulaiset kysyivät rakkaitaan. ”

Lähes kukaan perhe ei ollut koskematon. Siihen mennessä suurin osa lähes 2000 tunnetusta räjähdyksen kuolemantapauksesta oli tapahtunut - vaikka monet ruumiit olivat tunnistamattomia. Noin 9000 loukkaantui, monet heistä lapsia - haavoittuivat kasvoihin ja silmiin, kun he katselivat ikkunoita palavan Mont-Blancin kohdalla . Noin 6000 ihmistä jäi kodittomaksi, ja monien tuhansien piti sänkyä pahasti vaurioituneissa taloissa. Tuleva aamu toi lumimyrskyä ja syvää kylmää.

Rannalla "kävimme siinä paikassa, missä tulipalot olivat pahimmillaan, ja minusta ei ole kuvaa kuvaa tilanteen absoluuttista kauhua", Baker kirjoitti. ”Kilometreinä vain palavan infernon takia hiukkaset, jotka vedettiin roskista, ja ne köyhät paholaiset, jotka jäivät vielä viipymättä, kasattiin moottorivaunuihin ja kuljetettiin yhteen improvisoituun sairaalaan. Palasimme laivaamme klo 23.00 sydämessämme kauhistuttavana kurjuutena, jonka kanssa kaupunki oli runsaasti. Satamaa valaiseva tulipalo kuin päivä, lahden toisella puolella Dartmouthin pikkukaupunki oli myös liekkeissä merellä ja laskeutunut vain kurjuuteen, kuolemaan ja tuhoon .... En voi muuta kuin ihmetellä sitä. pääsimme pakenemaan. ”

Mutta Baker selvisi, ja hän palveli maaliskuuhun 1919 saakka. Sitten hän asettui Ketteringiin, noin 80 mailia Lontoosta pohjoiseen, päiväkirjaansa 9. lokakuuta 1917 14 päivään tammikuuta 1918. Vuonna 1924 hän avioitui läheisestä Jessie Liddingtonista. kylä Pytchley; heillä oli neljä poikaa. Lopulta hänestä tuli lihakauppiasketjun ja lihantoimitusketjun johtaja. Eläkkeelle jäämisensa jälkeen vuonna 1973 hän muutti Australiaan, missä kaksi hänen poikansa ja monet hänen lapsenlapsensa asuivat. Kaksi vuotta myöhemmin hän sai tietää syövän.

Siinä vaiheessa hän välitti päiväkirjan ja joitain valokuvia Acadian aluksella olevasta ajastaan ​​pojalleen “ilman mitään selitystä”, poika Rex kertoi minulle. Hänen isänsä kuoleman jälkeen, vuonna 1977, "jätin heidät pois ja unohdin heidät yli 30 vuodeksi."

Vasta Rexin jäädessä eläkkeelle - hän on nyt 72-vuotias ja asuu Busseltonissa, Perthin eteläpuolella sijaitsevassa merenrantakaupungissa - hän veti päiväkirjan toimistolaatikosta, johon hän oli varastoinut sen. Lukemisensa jälkeen hän epäili, että sillä voi olla historiallista merkitystä, joten tammikuussa 2016 hän otti yhteyttä Dartmouth Heritage Museumin johtajaan Bonnie Elliottiin. Kun hän lukee sen, hän sanoo: ”Kaadin tukin. Tiesin, että tämä päiväkirja oli todella tärkeä. ”

Rex Baker kantoi päiväkirjan itse Kanadaan. Siellä ollessaan hän nousi ensimmäistä kertaa Acadiaan, joka on nyt kelluva museo Halifaxin satamassa. Elliott tapasi hänet astuessaan pois laivasta. ”Hänen silmissä oli kyyneleitä”, hän muistelee.

Baker sanoo, että hänen isänsä ”puhui kukaan perheenjäsenestä siitä kokemuksesta.” Luettuaan päiväkirjaa hän kuitenkin sanoo, että kävellessään Acadiasta ”tunsin melkein läsnäolon. Kuten hän seisoi minun takana. ”