Espanjalainen sade pysyy pääasiassa… Sierra Nevadas?

Aurinko laski ja lehmä oli poissa. Espanjan lumihuippuinen Sierra Nevadas muistutti meitä kaikista puolista, että päivän kevätlämpö muuttuu kylmäksi yöllä.

Me eksyimme.

”Ei menetetty”, vaati ystäväni Danielle. Loppujen lopuksi me tiesimme kuinka pääsimme tänne - meitä pakotettiin harhautumaan viralliselta korkealta tieltä, kun se päättyi sateeseen, polun pestyn maanvyörymän seurauksena. Olimme laskeutuneet vaihtoehtoiselle reitille, josta löysimme liukumäen kiviset jäännökset eikä mitään merkkejä odotetusta sillasta joenpohjan raivoavan virran yli. Lyhyt lehmän havaitseminen oli antanut meille toivoa, että pystymme nousemaan vastakkaisesta rinteestä hieman kauemmaksi ylävirtaan.

Joten meitä oli joen suunnittelema ja kivihuijattu, työnnetty piikkien yli, ohi piikit ja piikkilangan alla, ja lopulta noussut esiin - ei minnekään. Tietysti, siltä osin kuin meitä ei eksynyt, emme teknisesti olleet missään, mutta emme todellakaan olleet löydettävissä eikä missään tunnistettavissa.

__________________________

Ehkä minun ei olisi pitänyt yllättyä. Loppujen lopuksi kaksi ystävääni ja retkeilin Trevéleziin, joka on 4593 jalan korkeudella Manner-Espanjan korkein kylä.

Olimme päättäneet viettää osan maaliskuun lomastamme vaelluksella Andalusiassa, eteläisella alueella, jossa maurien hallinto opasti Al-Andalusia (koska Andalusia oli tiedossa arabiaksi) 700-luvulta lähtien kristillisen Reconquistan päätökseen 1492. Alue tunnetaan se sulauttaa muslimien ja kristittyjen vaikutteita uskonnollisissa rakennuksissaan ja palatseissaan - Cordoban kuuluisan Mezquita-moskeijan ytimessä on goottilainen katedraali. Washington Irving teki amerikkalaisten tunteman Granadan kristittynä palatsikompleksin ”arabialaismausteen” vuonna 1832 Alhambran tarinoissa . Kuuluisiin andalusialaisiin taiteilijoihin kuuluvat Málagan Pablo Picasso, runoilija Federico Garcia Lorca ja väliaikainen asukas Ernest Hemingway, jotka kirjoittivat härkätaisteluista (eikä GR-7-vaellusreitistä huolimatta pahaenteisestä melkein apropos -otsikosta) kuoleman jälkeen iltapäivällä .

Minkä tahansa tason ulkotukille Andalusia tarjoaa runsaasti polkuja, ja viidennes maastaan ​​on valtion suojelussa. Vías verdes, eli vihreät tiet, käsittävät yli 1000 mailia tasaista, entistä rautatiemaata, sopivat erinomaisesti kävelyyn tai pyöräilymatkoihin kylien välillä. Kuten Zuheros-pohjainen retkeilykirjailija Clive Jarman kertoi minulle: ”Et voi eksyä verde verdellä .” Edistyneemmät retkeilijät voivat käyttää vías pecuarioita tai vanhoja karjapolkuja, jotka ovat nyt julkisesti suojattuja viljelijöiden ja turistien käyttöön.

Matkalla seurasimme matalaa, punaista ja valkoista raitaista puupostia, jotka merkitsivat GR-7: n reittiä, joka on yksi yli 50 Gran Recorridosta (suuret polut), jotka ulottuvat Espanjan yli. 723 mailin päässä GR-7 on osa paljon pidempää E-4-reittiä, eurooppalaista reittiä, joka kutoo Espanjan eteläkärjestä, lähellä Tarifaa, Ranskan läpi ja mantereen yli Kreikkaan. (Euroopalla on 11 tällaista pitkän matkan E-reittiä.) Vaellukselle GR-7: n Andalusia-segmentin päästä toiseen kuluu noin 40 päivää. Olimme päättäneet vaeltaa vain yhden päivän arvoinen.

Mutta jopa lyhyet reitit voivat aiheuttaa ongelmia. Henkilökohtaisesta kokemuksestaan ​​puhuttaessa Jarman sanoi: ”Kävelyreittien ongelmana on minuutti, kun kirjoitat niistä, ne ovat vanhentuneita.” Löysimme tämän kovan tien.

__________________________

Kirjailija Marina Koestler Ruben seurasi matkallaan GR-7-reittiä, joka ulottuu Espanjan yli. Tietyt reitit voivat aiheuttaa ongelmia, kun he saivat selville, kun hän törmäsi umpikujaan. (Marina Koestler Ruben) Andalusia tarjoaa runsaasti polkuja, ja viidennes maastaan ​​on valtion suojelussa. (Marina Koestler Ruben) Lokakuusta maaliskuun alkuun viiden kuukauden aikana joillakin Andalusian alueilla satoi kolme kertaa keskimääräinen vuotuinen sademäärä. (Danielle Soya) Trevélez-hotellin työntekijä kertoi kirjoittajalle, että sade oli aiheuttanut polkuista vaarallisempia kuin viime vuosina. (Danielle Soya) Trevélezin kaupunki sijaitsee 4593 metrin päässä ja on Espanjan mantereen korkein kylä. (Marina Koestler Ruben) Kirjailija nautti näkymästä Zuherosin kylään läheiseltä pecuarian kautta . (Marina Koestler Ruben)

Edellisenä päivänä olimme saapuneet retkeilyn lähtöpisteeseemme ilman sattumia, matkustaessamme kaakkoon Granadasta bussilla ja saapumme illalla Pitresin kaupunkiin, Sierra Nevada -alueelle. Majoitimme yön hotellissa, heräsimme ennen auringonnousua ja lähdimme jalkaan kello 8 mennessä kantaen kaikki varusteemme. Suunnitelmamme: vaeltaa kymmenen mailia Trevéleziin 5 1/2 tunnissa saapuen keskipäivään mennessä.

Alkuperäinen umpikujaan sisääntulo sai minut takertumaan kallion päälle, huimaukseksi, mutta olimme laskeutuneet vaihtoehtoiselle reitille kahlaamalla paljain jaloin jäätyvän puron yli. Sitten, useiden tuntien ajan, meillä oli miellyttävä kiivetä Pórtugosin ja Busquístarin maalattujen pueblos blancos -aiheiden tai maalattujen "valkoisten kylien" läpi, sekä oliivipuita, tammeja, kastanjoita ja ikivihreitä. Ilma haisi mäntyä ja lantaa, linnut siristuivat ja päivän lämmenessä poistimme villapaitomme ja tukimme aseitamme kirkkaan siniseen taivaaseen.

Pysähdyimme pikniklounaaksi pannu- ja queso- kohdalla kallioisella näköalalla polun reunaan, jota toisella puolella rajoittaa vuoristomaisema ja toisella mäntyjä - toiset pukeutuvat valkoisiin puuvilla-karkkipesiä, jotka merkitsevät toukkien tartuntaa. Lounaan jälkeen jatkoimme ylämäkeen. Polku kapeni, ja toisinaan jouduimme kävelemään lumisten ledien yli, pystymättä luottamaan märkäihin, löysäihin liuskekiviin seiniin tukeakseen.

Kello 2:30 mennessä olimme saavuttaneet korkean lian polun, joka vie meidät vuorenrintaa pitkin viimeisessä nousussa ja laskussa Trevéleziin. Mutta jotain ei näyttänyt oikealta. Polku, entinen riittävän leveä autojen majoittamiseen, päättyi nyt äkillisesti edellä mainittuun suoraan pudotukseen.

Olemme perääntyneet, vaihtoehtojamme rajoitetut. Meidän olisi uskallettava laakson yli reitillä, jonka oppaamme sanoivat GR: n "puristien" suosiman - reitin, joka saattaisi menettää kaiken korkeuden, jonka olimme saavuttaneet viimeisten useiden tuntien aikana, jotta voisimme ylittää sillan tukikohdassa laaksosta.

Jos olisimme tienneet, mitä opimme myöhemmin - että myös silta oli pesty pois joen vastakkaisella puolella sijaitsevan polun kanssa - olemme voineet yrittää kääntyä takaisin Pitresiin. Tietenkin, olisimmeko täysin ymmärtäneet, mitä matkalla tarkoitti maaliskuussa, retkeilykauden alussa talven jälkeen, jossa oli ennätysmäärä sadetta, joka heikentää Andalusian tunnettuja sonnia, tuhosi kolmanneksen sitrushedelmäkasveistaan ​​ja jopa tulvii lihaa Trevélezin kuivaamien kinkkujen takana, emme ehkä ole käyneet tätä reittiä ollenkaan.

Trevélezin Hotel La Fraguan työntekijän (spoileri: pääsimme lopultakin kylään) ja elinikäisen Trevélezin asukkaan Rosa Espinosan mukaan polut eivät olleet yleensä vaarallisia, mutta vuosi oli erilainen. Lokakuusta maaliskuun alkuun viiden kuukauden aikana joillakin Andalusian alueilla satoi kolme kertaa keskimääräinen vuotuinen sademäärä.

Joten kun saavutimme polun varjoisaan, siltattomaan pohjaan, ymmärtäessämme, että auringonlasku on lähestymässä, meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hylätä virallisesti GR-7. Kiipesimme varovasti lohkareiden yli raivoavan puron viereen, sen voimakas virta pyyhkäisi pois koekiviä, jotka pudotimme mahdollisiksi askelkiviksi. Lopulta löysimme suuren kallion, josta voimme heittää reppumme joen yli ja hypätä sitten. Sitten ryntäsimme jyrkkään mäkeä ylöspäin repimällä kätemme pilareihin ja haukkoihin ja löysimme raivauksen, jota ympäröivät molemmin puolin puut ja vuoret.

Olimme polulla, ja se oli nyt noin neljätoista - en ollut täysin varma, koska kelloni oli revitty ranteeltani aikaisemmin päivällä. Mutta sitten Danielle osoitti laakson kauimmalle puolelle, missä näimme tien korkeuden, joka jäljitti tiensä vuoren ympärille. Teoriassa polku voisi olla samalla korkeudella vuoren puolella.

Etsimme lyhyimmän reitin kohti puulinjaa, ja sen kanssa olimme takaisin polulle tai ainakin polulle. Se oli hiekkatie, joka oli merkitty yhdellä, yksinkertaisella inspiroivalla merkinnällä: “Parque Nacional”. Tietenkin tämä Espanja oli polku, joka johdatti meidät härkäkenttään. He olivat sedateita (sateen heikentämien härien joukossa?), Ja pudotimme varotoimenpiteet ja kulkimme ilman sattumia.

Pian viimeinkin, kun haavasimme tietämme sarjan takaisinostoja, olimme innoissamme todetessamme, että meillä oli ensimmäinen näkemys Trevélezistä. Katsoimme onnellisina alla olevia kattokalkittuja, kalkittuja rakennuksia, joiden rivitalot olivat niiden alto-, medio- ja bajo- alueilla.

Seuraavan kerran kun heräsimme ennen auringonnousua, oli tarkoitus saada bussi ulos Sierra Nevadasta. Olimme matkalla Pitresistä Trevéleziin kymmenessä tunnissa. Bussilla teimme sen takaisin 20 minuutissa.

Espanjalainen sade pysyy pääasiassa… Sierra Nevadas?