Life Life kyytiin kunnostettu toisen maailmansodan hinaaja

Päivä yksi

Lähtöaamuna heräsin pimeässä, Rachel ja vauva hengivät pehmeästi vieressäni. Valon soikea sovitti Adakin yläkerran oksaisen männyn yli, jonka heitti kanavalla kulkevan silliseinän natriumvalonheittimet.

Siellä makasin näkeväni tulevan matkani projisoituna yläkattoon: Toisen maailmansodan hinaaja, joka lentäisi Peril-salmella, laskee Chathamin rinnalla, koukutti sitten Point Gardnerin ympärille, sitten itään, Pietarin ohi, Wrangell Narrowsiin. Ja siellä alaosassa, hajallaan kuin timantit vuoren juurella, Wrangellin valot - ja ainoa kaakkois-Alaskan venehissi, joka on tarpeeksi kova vetämään kelluvaa kotiamme merestä.

Oli aika. Sen jälkeen kun ostin Adakin vuonna 2011, olin sinetöinyt kannet, revitty pois keittiön mätäisen kulman, asentanut laituripaikat ja vakuuttanut moottorin, vuoden 1928 Fairbanks-Morse, vaihtamaan. Mutta vesilinjan alla olevat lankut - nämä olivat mysteeri, joka saattoi tehdä tai hajottaa nuoren perheemme. Pohja oli varmasti kaavinta ja maalattava. Toivoin vain, että teredot, ne hyökkäävät madot, jotka pitävät laivanvarustajia kaupassa, eivät olisi pitäneet liikaa juhlaa kymmenen vuoden ajan veneen ollessa poissa.

Liukasin sängystä, tein kahvia keittiössä ja rouhdin Coloradon, husky-lab-sekoituksen, kävelemään. Frost kimalsi laiturille. Merileijona, joka tunnetaan sataman ympärillä nimellä Earl (mielestäni siellä on noin sata "Earlsiä"), silmäsi meitä lämpimästi. Pian sillit kutevat, oranssit ja violetit lohiperunat rypistyvät joenrannan yläpuolelle ja Chinook-lohi palaa alkuperäiskansoilleen. Suolaamalla merisaparaattia, purkavia kaloja, raaputtamalla mustia merileviä kivistä - kaikki nämä kevään riitit alkavat uudestaan, riitit, joita rakastin ensin saapuessani Sitkaan 19-vuotiaana, kun vietin yhdeksän kuukautta asumalla metsät, itsenäiset, itseluottavat ja kadonneet. Noina kuukausina Alaska oli istuttanut minuun siemenen, joka oli vain kasvanut huolimatta pyrkimyksistäni tukahduttaa se.

Vuonna 2011 annoin lopulta luovutuksen, myin rakennusyritykseni takaisin kotikaupungissani Philadelphiassa, samoin kuin rivitalon, jota olin kunnostanut viimeisen viiden vuoden aikana, latasin koiran kuorma-autoon ja palasi Sitka-by-the-Sea, saarten kalastajakylä Pohjois-Tyynellämerellä, vuoristojen hevosen alla, tunnettu venäläisestä perinnöstään ja syrjäisyydestään. Otin pieniä kirvesmiehen töitä, kaupallisesti kalastettuja ja rynnäin romaanilla, jota kirjoitin pitkien talviöiden aikana. Muutaman vuoden kuluttua veneelle siirtymisestä, kun kuulen valoa salsa-ohjaajana kaupungissa, tapasin silmissä peilissä opiskelijan, italialaisen molemmin puolin, kotoisin New Jerseystä. Sateisena päivänä samassa luokkahuoneessa ehdotin, ja me menimme naimisiin pian sen jälkeen.

Tänään kasvatamme 11 kuukautta vanhaa tytärtämme, Haley Mariea, veneessä. Romaani, Alaskan pesula (jossa Adakilla on pääosassa), on juuri julkaistu. Hinaaja on ollut meille hyvä, tarjoten ranta-alueelle asumisen hinnalla; 2 000 neliöjalkaa tilaa, paljon enemmän kuin meillä koskaan olisi ollut varaa saarella; ja toimisto Rachelille, joka toimii vauvan nurkkaan. Mutta se on myös esittänyt haasteita, syttynyt kahdesti, melkein uppoantuneen kahdesti ja hiukseni ennenaikaisesti harmaiksi. Rakastan sitä edelleen - ja samoin Rachel - sen lakattua tammi-sisustusta, arkkitehtuurin varmennuksia, jotka on upotettu puutavaraan, kuinka se tuoksuu vaatteillemme sillä tietyllä suolaöljyn tuoksulla. Haley, jonka valittu täytetty eläin on Scruffy the Huffy Chuffy -hinaaja, nukahtaa heti turvotuksen kallioon.

Preview thumbnail for video 'The Alaskan Laundry

Alaskan pesula

Vesillä niin kauas ja jäisellä kuin Beringinmeri, kova, kadonnut nuori nainen löytää itsensä kovan kalastustyön ja todellisen ystävyyden itsepäisen rakkauden kautta.

Ostaa

*****

Tämä matka Wrangelliin määrittäisi veneen tulevaisuuden. Joko meillä ei ole varaa tai ei ole varaa korjauksiin, niin yksinkertaisia. Rachel ja minä sopimme joukon katkaisijasta, ja matematiikka ei olisi vaikeaa, arvioidessaan noin tuhannen dollarin lankku. Tiesisimme hetken, jolloin vene nousi vedestä. Ja niin tapahtuisi vain, jos Wrangellin satamapäällikkö hyväksyisi Adakin, ei tehtyä sopimusta millään tavalla, kun otetaan huomioon, että Sitkan kuiva laituri oli kieltäytynyt meistä liian raskasta ja rungon tuntemattomasta tilasta.

Vihelsin koiran puolesta ja tuplasimme takaisin. Veneessä Steve Hamilton kiinni hakkuushousuissaan ja kreikkalaisessa kalastajien korissaan luukusta. Tiesin, että hänen niveltulehdus herätti hänet varhain. Hän oli sitoutunut seuraamaan meitä matkalla yhdessä poikansa Leroyn, 40-vuotiaan, joka oli kasvanut veneessä, jättäen nimensä syövytyksi plankingiin, ja hänen pojanpoikansa Laddy, lyhyt Aladdin, 22. He olivat kaikki tulleet alas. Ahilla 40 jalkaa varjostin, joka hätätilanteessa estäisi meitä ajamasta maasta.

Alaskan hakkuuleireillä kasvatettu Steve oli omistanut Adakin 1980-luvulla ja kasvatti aluksella neljä lasta. Olin tehnyt mitä pystyin valmistelemaan ennen hänen saapumistaan ​​- täyttämällä sylinterimäiset vesitakit makealla vedellä moottorin esilämmittämiseksi, syöttäen tarpeeksi vettä etusäiliöön astien tekemistä varten. Mutta kun Steve tuli kolme päivää ennen lähtöämme, alkoi vakava työ: suolavesipumpun uudelleenrakentaminen, kompressoriventtiilien vaihtaminen, kolmivaihegeneraattorin injektorien kytkeminen pois päältä. Meihin liittyi Alexander (Xander) Allison, Sitkan seitsemännen luokan kielitaiteiden opettaja, joka asui omalla 42 jalkansa veneellä, ja entinen kilpailukykyinen voimanottaja Steve Gavin (jota kutsun Gaviniksi pitämään se yksinkertaisena), joka nyt kirjattu tuomariksi kaupunkiin tutkiessaan tullakseen tuomariksi.

”Hän on valmis”, Steve sanoi kannen toisella puolella.

Heitin haalarit päälleni, vetiin XtraTufsiin - Kaakkois-Alaskaan yleisesti käytetyistä maito-suklaakumisaappaista - ja pudotin luukun läpi lainataksesi kättä.

*****

Aurinko hajosi puhtaan Arrowhead-vuoren yli sinä aamuna, niin harvinaisena näissä 17 miljoonan hehtaarin helmassa, kuusessa ja seetrissa, missä saaristolaiset kutsuvat nestemäisiä auringonpaistetta sammalta ja neulojen matolle keskimäärin 233 päivää vuodessa. Ainoa telakoille jäänyt pakkanen oli suojattu teräspylväiden varjoissa.

Rachel ja Haley seisoivat laiturilla, kun purettiin Adakki ja valmistautui polttamaan moottori. Tiesin, että Rachel halusi tulla, mutta hän oli äskettäin raskaana toisen lapsemme kanssa, ja olimme molemmat sopineet, että se olisi liian riskialtista.

Ennen iltapäivää ennen lähtöämme Eric Jordan, kolmannen sukupolven Alaskan kalastaja, joka oli niin suolainen kuin he tulevat, tarkasteli reittiä kanssani kotonaan.

”Tietysti osut Sergius Narrowsiin, ei vuorovedenvaihdolla, mutta virtauksilla… sama Wrangell Narrowsilla; ota hitaasti sinne. Scow Bay on hyvä kiinnityspiste Pietarin eteläpuolella; voit myös pudottaa koukun kapeiden päiden päälle.… Onko sinulla ajovaloja? ”

Katsoin kartalta. "Emme purjehdi yöllä."

“Katso minua, Brendan. Tämä ei ole vitsi. Kerro, että laitat veneet veneisiin. ”Sanoin hänelle, että laitan veneet veneisiin.

Steve potkaisi ilmaa moottoriin ja se rypistyi elämään. (”Se huijaa täyte hampaistasi”, ystäväni sanoi kerran.) Vetomoottorimoottoreihin erikoistuneen Fairbanks-Morse -yrityksen vuonna 1928 rakentama peto vaatii ilmaa - ilman hyviä 90 kiloa neliötuumaa kohden, puristus voitettu Ei käynnisty ja potkuri ei käänny. Nopea tarina tämän pisteen kotiin ajamiseen: Aikaisemmalta omistajalta oli loppunut ilma telakoidessaan venettä Gig Harboriin, Washington. Hän tuhosi kahdeksan muuta venettä ja sitten telakan. Puomi.

Mutta ongelma, jonka löysimme purjehtiessamme 500 metriä kanavaa pitkin kaupungin kaasutelakalle, oli öljyä. "Saimme sen yhdistyä kampikammiossa", Steve sanoi tarkkaillessaan Gavinin ja Xanderin heitettäessä linjoja laiturille, työntekijät näennäisesti halvaantuneina tämän merirosvolaivan ajautuneen kohti heitä. Xander hyppäsi pois ja teki puhtaan ankkurikäyrän härkäkiskolle, joka on kiltti tyylikkäästä mielestäni arvostetuksi, kun taas otsaansa kiinnitetty Gavin, joka ajoi työskentelemään viiden litran öljykauhojen kannen päällä, kansiin.

"Voisimme ajaa häntä satamassa vähän", Steve sanoi.

"Tai voimme vain mennä", sanoin alustavasti.

"Voisimme tehdä niin."

Ja niin me teimmekin, kaasuttamalla, purkamalla uudelleen ja lyömällä häntä aallonmurtajan ohitse. Lähi-saaren ohi, kauimpana hinaaja oli mennyt sen jälkeen, kun omistin hänet, aiemmat merilevävuoteet, luodinmuotoiset saukonpäät, jotka palautuvat heräämisessämme. Huolimatta siitä, että tunsin saman cowboy-jännityksen kuin kalastusveneelle lähdettäessä - innokkaasti vaaraa, verta ja rahaa -, toivoin, että Rachel ja HMJ voisivat olla täällä ohjaushytissä tarttumalla tammipyörän nuppeihin, haistaen sillin ja kuusenkärjet vedessä. Steven kuparinen lompakkoketju rynnistyi, kun hän nousi tikkaille, napsauttaen minua ajatuksistani. Hän juoksi rievulla sormiensa läpi. "Kampikammio täyttyy. Jotain on tehtävä. ”

Perjantai, ajattelin. Se johtui siitä, että lähdimme perjantaina - kauhea onnea veneelle. Meillä oli myös banaaneja keittiössä, kasvi kannella, mikä tahansa näistä riitti upottamaan laivan peitattujen vanhojen ihmisten mukaan heidän varhain aamulla toimitetussa kaffeeklatsches -kaupassaan. Olimme tuskin poissa kaupungista ja jo pulassa.

Leroy sitoi Ahin rinnalle, ja Steve irrotti ilmaletkun kompressorista, ruuvisi osan kupariputkesta ja puhalsi ilmaa kampikammioihin. Öljynpaine ei laskenut.

Päätimme lopettaa aikaisin, suunnittelemalla vianetsintää aamulla. Se tihkus, kun pudotimme ankkurin Schulze Coveen, hiljaiseen, suojattuun linjaan juuri Sergius Narrowin rinteestä etelään. Gavin näytti minulle videon, jonka hän oli ottanut aiemmin samana iltapäivänä ryhmävalaiden kannella kuplaverkon ruokinnasta. Upea. Tarkistin GPS: n. Olimme menneet 20 200 mailia.

Nukuin koirankorvaisella käsikirjalla vuodelta 1928, käyttämällä sormenkynää jäljittääksesi öljyn polun moottorin läpi sen paksun varastosivun kaavioissa tietäen, jos emme pystyneet selvittämään öljytilannetta, meillä olisi ollut mennä kotiin.

Päivä kaksi

Seuraavana aamuna otimme öljypumpun erilleen.

Saanen tarkistaa sen. Steve ja Leroy haukkuivat, kun toinen piti putken jakoavainta ja toinen ruuvaamatta, rikkoen öljypumpun pitäen kevyttä ja kalustettua työkalua. Kun moottori ajoi eteenpäin, pumppu pysähtyi. Kun se meni päinvastaiseksi, asiat toimivat hyvin. Leroy, joka on huolissaan jatkuvasti esiintyvästä mustasta lakritsista, ehdotti, että menisimme taaksepäin 20 mailin välein. Hauska.

Turhautuneena menin keulaan varmistaakseen, että veneen sähköjärjestelmää käyttävässä generaattorissa oli tarpeeksi dieselöljyä. Muutamaa minuuttia myöhemmin Leroy piti jotain ilmassa. "Tarkista se. Vanha tiiviste tarttui venttiiliin. ”Takaisin pumpun päälle Steve hymyili. "Liian aikaista kertoa", hän huusi moottorin päällä, "mutta mielestäni meillä saattaa olla itsellemme moottori."

Rivistimme veneen kulkeaksemme Sergius Narrowsin kautta, joka on vaarallinen vesipullo missä vuorovesi kohoaa. Noin 50 saukkoa leijui selällään ja huijasi simpukoiden kuorilla, kun lokit kelluivat lähellä jätettä. Punaisella poijulla sijaitsevat merimetsot näyttivät uskomattomilta, kun olemme rinnastaneet. "No olen vain kutissut", Steve sanoi tarkisttuaan öljysäiliön. "Olemme palanneet liiketoimintaan."

Toisena yönä ankkuroitimme Hoonah Soundiin, kivenheiton päässä Deadman's Reachista - rannikon osaan, jossa tarinan mukaan venäläiset ja aleutit kuolivat syömästään pilaantuneita äyriäisiä. Fucus-merilevä loisti valonheittimissamme. Aaltopuun valkaistu luunvalkoinen oli hajallaan pitkin rantaa. Xander huomautti, mihin hän oli ampunut ensimmäisen hirvinsä, liukukannen yläosaan, juuri puulinjan yläpuolelle.

Tarvitsimme valoa, jotta muut veneet näkivät meidät pimeässä. Menin ulos sylkevässä sateessa ja sitoin ajovalaisimen maston kanssa muovikalvon avulla, ja sitten painin painiketta. Voilà! Maston valo. Eric olisi ylpeä. Eräänlainen.

Salongissa sytytimme tulipalon metsäkyljään ja heitettiin tuoreita vihanneksia, joita Rachel oli sulkeutunut ja jäädyttänyt valurauta-pannuun, sekä hampurilaista, taco-mausteita ja merimetsää, jotka olimme ampuneet aikaisemmin kauden aikana. Vesi tummensi tuulen kanssa syödessään, merilintu kova ja kalainen. Ankkuri voihki ja me kaikki menimme kannelle tuulen sateeseen.

Olimme jumissa tahtovoimasta, tuuli ruoskii vuorelta, puskutti meitä kohti syvää vettä, ankkuri ei pysty koukkuun hiekkapohjaan. Olimme - ja tämä on yksi harvoista meren sanoista, joka on kirjaimellinen - vetämällä ankkuria.

Heräsin jatkuvasti sinä yönä, katsellen polkuamme GPS: llä, kuvitellessamme pohjan ääriviivat, rukoilemalla ankkurin kiinnittymistä kallioon, menemään ulos tarkistamaan etäisyyttä rannalta ja puhuen Xanderin kanssa, joka tiesi sellaisista asioista kuin minä ja vahvistin vapautumista.

Kukaan meistä ei nukkunut hyvin Deadman's Reachissa.

Kolmas päivä

Katie Orlinsky ja minulla oli suunnitelma. Smithsonian Journey -valokuvaaja lentää Sitkaan, nousee vesilentoon, ja koordinoimme VHF-radiota yli löytää kohtauspisteen, jossa hän voisi pudota taivaalta, laskeutua veteen ja kiivetä hinaajaan. Helppo. Kuten kaikki Alaskassa.

Tuona sunnuntaiaamuna tuulen puhaltamalla 25 solmua takaosaan ja auringon valaisevan tietämme, kunnioitimme rekiretkellä alas Chathamin salmeen, aivan kuin olin kuvitellut. Gavin ja Xander lasittivat orcasarjan, heidän selkärangansa bumerangkäyrä viipaloi aaltojen läpi. Puhdistin konehuoneen öljysuojukset nauttien siitä, kuinka messinki loisti, kun se oli upotettu dieseliin.

Sitten meriveden tuomaan moottori jäähdyttää pumppu rikkoutui. Pyörä, uritettu metalliosa, joka yhdisti sen moottoriin, oli pudonnut pilssiin. Vene ajautui vaarallisesti, Ahi ei ollut tarpeeksi voimakas ohjaamaan meitä kovassa tuulessa.

Me (tarkoittaen Steve) kiinnitimme kaasupumpun käyttämällä ruostunutta hammaspyörää punnitakseen valotusletkun merellä. ”Aika mennä helmiä sukellukseen”, hän ilmoitti. Seuraain hämmentyneenä.

Konehuoneessa keltainen teräspyörä, joka oli kahvilapöydän kokoinen, joka pyörii tuumasta päästämme, Steve ja minä makasimme vatsallemme vetämällä magneettia tumman pilssin läpi. Kynnet, lankapihdit ja suosikki litteä ruuvitaltta tulivat esiin. Sitten rengas. Hän naputti uutta ydintä (pelastettu hammaspyörästä) ja kiinnitti vyöt uudelleen.

Katie - Xander ei ollut kuullut lentäjästään radiossa. Tarkistin puhelimeni, järkyttyneenä löytääkseni vastaanoton. 12 vastaamattomia puheluita häneltä. Missään tapauksessa hänen vesilentokoneensa ei voinut laskeutua kuuden jalkan aaltoihin. Sen sijaan, että hän oli tehnyt muutaman ohituslaukauksen, hän pudotti hänet noin kymmenen mailia etelään, iloisella nimellä Murder Cove.

Muutamaa tuntia myöhemmin, kun olin pyöristänyt Point Gardnerin, puristin kallion ja lähdin avoimeen valtamereen, silmät kuorittuvat Murder Coveen. Ja siellä hän oli, pieni hahmo rannalla, pari puusepän vieressä. Hän heitti varustuksensa kiskoon ja olimme poissa. Muutamassa minuutissa hän valitsi Adakin horisontista.

Takaisin hinaajaan sää huonompi. Harrastelimme harrastuksia sisään ja ulos aaltoaltaista, kirjahyllyni kaatui, suosikki muki kaatuu keittiössä, räjähti lattialla. Yritin johdottaa ajovaloja, kun suihke tuli asekiväärin päälle, mutta käteni kasvattivat kylmää ja sormet hidastuivat. Ja sitten, kun linjapihdit olivat epätoivoisesti puristuneet, oikeanpuoleinen valo hehkui vihreänä, kuu murtautui pilvien läpi ja tuuli kuoli - ikään kuin jumalat sanoisivat, riittää.

Purjehdimme kuutamolla raitisen rauhallisen meren yli, ristivirtatuulta puhaltaen ohjauskeskuksen avoimien ikkunoiden läpi. Steve kertoi tarinoita, mukaan lukien yhden norjalaisesta perinteestä, jonka mukaan isät upposivat veneitä, jotka he olivat rakentaneet pojilleen syvälle valtameren alle puun paineen parantamiseksi. Vuotta myöhemmin heidän poikansa kasvattivat veneitä ja toistivat prosessin omille pojilleen. Melkein itin.

Roiske irti keulasta. Kokoontuimme tuulilasin kohdalla, ja Gavin loisti ajovalaisimellaan, kun Katie napsautti valokuvia Dallin pyöriäisiin, joiden kyljessä olevat valkoiset ja vatsa heijastivat kuun valoa heittäessään keulavarretta. Kierteimme Portage Bayen työskentelemällä tuon vaalean luminesenssin ja välineiden avulla kiinnityksen löytämiseksi. Heti 2 am jälkeen menin konehuoneeseen sammuttamaan generaattori. Jonkin keulan kohdalla tapahtui tuntematon puuska, joki. Se veden kylmä ääni, joka löysi tiensä veneeseen - pahoinvoi.

Leroy, Steve ja minä poistimme lattia lankut, loistaen valon tummaan pilssiin. Ja siellä se oli, sentin kokoinen reikä putkessa, joka päästi epäterveellisen annoksen merta. Korjasimme sen sinisellä letkulla, vyökiinnittimellä ja epoksilla. Sinä yönä kun nukkui, se piti.

Neljäs päivä

Seuraavana aamuna, noin 20 mailia Pietarista pohjoiseen, makeanveden pumpumme palai. "Ei rakennettu toimimaan", Steve sanoi, pistäen kovakuoriaisen mustan muovipumpun kotelon kärjellä. Ainoa materiaali, jota hän vihasi enemmän kuin rautaa, oli muovi.

Tämä oli minun syytäni. Ennen lähtöä Sitkasta olin epäröinyt täyttää eteenpäin tuleva säiliö makealla vedellä pelkääessään menemällä "perse teekanelun yli", koska he sanovat teollisuudessaan niin viehättävästi. (Vene melkein teki tämän yhden aikaisen aamun vuonna 2013.) En ymmärtänyt sitä, että pumppu tarvitsi vettä etupolttoainesäiliöstä paitsi astioiden tekemiseen, myös täyttääkseen takit moottorin ympärillä, jotka toimivat eristyksenä. Ilman vettä pumppu ylikuumeni. Ilman pumppua moottori ei jäähtyisi.

Yksi niistä asioista, joita rakastan Stevessä ja jota rakastan aina, on, että hän ohittaa syyllisyyden. Jos haluat tuntea olevansa paskiainen (juuri silloin, minä tein), se oli ongelmasi. Hänen aikansa käytettiin ratkaisuihin - vain niin kauan kuin rautaa ja muovia ei ollut mukana.

Syöimme jäljellä olevan juomavetemme säiliöön. "Voisinko pystyä ottamaan kallion, täyttymään" murskaamalla ", " Steve ehdotti ottaen huomioon näytön mittarin neljännestuuman. "Mutta älä tyylikkäästi."

Hän tarkoitti, että olet menossa saarelle, jolla on enemmän karhuja kuin ihmisillä, ja sillä välin ajamme eteenpäin Pietariin, kunnes vedestä loppuu. Älä vie aikaa.

Gavin, Katie ja minä napsautimme pelastusliivimme. Täytin reppun soihtuilla, makuupussilla, maapähkinävoilla ja hyytelöllä ja Glockilla 20. Xander vapautti kalliosta, ja hinaaja laski näkymästä. Opiskelin GPS: tä yrittäessään löytää sanonta ”sipuli”. Kun vesi kasvoi liian matalaksi, nosin perämoottoria ja melotimme loput matkaa rannalle heittämällä viiden litran kannuja tasoitettuun vuoroveden ruohoon. Kauempana ylöspäin vuoroveden suuntaan karhuratojen ympäröimänä löysimme puron ja täytimme säiliöt. Gavinin voimanostovoima oli erityisen tervetullut nyt, kun vetoimme kannuja takaisin kallioon.

Uudelleen Adakin varrella kolme meistä seurasi ylpeänä, kun näkyvyysmittarin taso nousi. Gavin ja minä nousimme uudestaan ​​menemään Pietariin uutta pumppua varten. Sitoutumisen jälkeen pysähtyin satamatoimiston ääreen sanoaksemme, että olisimme vain minuutin.

"Kaverit tulot veneestä?"

" Adak ."

Hänen silmänsä valaisivat. "Ajattelinkin niin. Olemme odottaneet sinua. Merivartiolla on kaikki veneet -hälytys. ”Soitin rannikkovartiostoon kertoakseni heille, että olemme kunnossa. Kaupungissa ei ollut pumppua.

20 gallonaa vettä vakuutusta varten - ja vielä muutama olut - Gavin surkeutti meidät alas Wrangell Narrowsiin, kunnes näimme Adakin sinisen pakokaasun etäisyydessä. Nousimme sisään kiipeämällä ohjaushyttiin, kun työskentelimme kulkureitillämme.

Ja sitten, kun tulimme nurkan takana - siellä he olivat. Wrangellin valot.

Ja sitten moottori meni tyhjäksi.

Tällä kertaa, kun oli kulunut neljä merellä vietettyä päivää ja niin monta vikaantumista, kukaan ei paniikkinut. Vaihdoimme kaksi suodatinta, Steve puhalsi polttoaineletkun läpi ruosteen puhdistamiseksi - sylkemällä terveen suupala dieselöljyä - ja liikkuimme taas.

Pimeyden kautta valitsimme vihreän valon, joka vilkkuu kuuden sekunnin välein, ja punaisen valon, joka ei. Heritage Harbor. Rivasin keulavarren valoilla. Sataman avustaja välähti kuorma-autojen valot ohjatakseen meitä edelleen, ja me helpotimme venettä sateenvalaistukseen. Lepäten kättä hinaajan iskua vasten, vannon, että tunsin veneen uloshengityksen.

Sinä yönä kokimme illallisesta hirvenhampurilaisia, makkaraa ja pihviä, me kaikki ruoskitsimme keittiön pöydän ympärille, meren suolaa ja öljyä sisältävä kalvo ihon päälle, joka säröytyi nauroessamme - kuinka Gavin ei voinut lopettaa kynttilänsyöntiä, öljyinen tuoksu, jonka ystävä antoi meille saapuessaan; kuinka Leroy kesti alle 24 tuntia kokina, koska hänen mieluisin mausteensa oli maissikermaa; kuinka Steve halusi käydä metsästyksessä, koska odottamattomat putoukset “koputtivat” niveltulehduksen luistaan. Kaikki oli iloista sinä yönä.

Päivä aikataulusta jäljessä, ja rannikkovartiosto hälytti, mutta olimme saaneet aikaan. Kun soitin Racheliin, hän ruoskii. Huomenna olisimme tietoisia rungosta.

Viides päivä

Seuraavana aamuna huomasin, että hissinkäsittelijä ei ollut viihdyttänyt myöhäinen saapumisemme; meidän on ehkä odotettava neljä päivää vetämistämme. Sitten, neljänneksestä puolilta päivin, hän morjahti, että hänellä oli ikkuna, jos voisimme tehdä sen yli kello 13 mennessä

Kilpailemme posteihimme, virran saajimme ja ohjasimme hinaajan vetäytymiseen. Ascom-nostin, iso kuin kaupungin rakennus, motivoi meitä kohti kuin jotkut olennot Tähtien sota-alueelta . Kone huokaisi ja hinaaja siirtyi hihnissaan. Satamapäällikkö tarkisti numerot ohjauspaneelista. "Hän on raskas", hän sanoi, "vielä 5000 puntaa ja meillä on täysi kyynärpää hihnaa kohti." Hissi hengitti ulos ja vene putosi takaisin alas.

Joukko oli kokoontunut seuraamaan satamapäällikköä, joka katsoi alas Adakiin, leuka yhdessä kädessä. Tätä ei tapahtunut, enkä sen jälkeen, kun olimme olleet läpi. Mieleni kilpaili. Jos vene ei noussut esiin, ainoa vaihtoehtomme oli Port Townsend. Se oli hyvä 800 mailia. Naurettava.
Rungon yläpuolella tuli. Pidin henkeäni. Perääntyä. Voi luoja.

Neljännen kerran potkuri nousi vedestä. Voisin tehdä kölin. Ole hyvä ja jatka. Hissi pysähtyi, satamapäällikkö tarkisti numerot ja lähestyi minua kasvonsa edessä. Sitten hän murtui hymyillen. "Nostamme hänet."

Vesivirrat kaatuivat kölin varrestta hänen noustessaan kuin valaissa hihnoissa, leijuen ilmassa, suurimman osan valheellisesta. ”Kolmesataa yksitoista tonnia”, hän lausui.

Yksitoista tonnia yli kapasiteetin, mutta en esittänyt kysymyksiä.

Sinä iltapäivänä ilmestyi paksun viljan halkaisijaltaan oleva Douglas-kuusi, kun pestimme paineella pohjaa. Tiesin sen ennen kuin hän sanoi sen, mutta kuinka se tiukka sydämessä rinnassani vapautui, kun merenkulkijamme päänsä kallistui taaksepäin katsoessaan laudoille, suojaten silmiään tippumista, sanoi: ”Pohja näyttää suloiselta.” puu oli peitattu ja seisoi ruiskun varassa ilman sirpaleita. Vesiviivalla oli mätäinen lankku, joitain vaurioituneita vaurioita, jotka edellyttäisivät korvaamista - mutta muuten vene oli vakaa.

Soitin Rachelille. ”Se tulee toimimaan. Vene on kunnossa. ”

"Herranjumala. En ole pystynyt nukkumaan. ”

*****

Sinä ensimmäisenä yönä venelaiturilla heräsin juuri keskiyön jälkeen ja menin ulos tossudeni sormissaan harmaita kangashihnoja, jotka pitivät meitä edelleen korkealla. Ajattelin tulevina viikkoina, vetoketjulla rungon läpi, hiutalemalla lankkuja, pyörittämällä tammea, käyttämällä kovakuoriaista ja hevosraudaa korkin uuttamiseen. Ajattelin olla yksin metsäkotiini 19-vuotiaana ilman mitään pelättävää. Ja nyt tämä vene pitää minut varhaisina. Elämäni oli punottu Adakin elämään, samoin kuin se oli punottu Rachelin elämään, ja sitten Haleyn ja nyt jonkun muun elämä kypsyi Rachelin vatsassa.

Takaisin sänkyyn, eteinen huuhti natriumpihavaloihin, ajattelin Xanderia, Steveä, Gavinia, Katieta, Leroya ja Laddya, kaikkia ihmisiä, jotka auttoivat meitä pääsemään Wrangelliin; iloa heidän silmissään, kun vene nousi vedestä; ja takaisin Sitkaan, Rachel pitäen lapsiamme lähellä, luottaen niin kovaan toimintaan.

Oli outoa olla niin paikallaan, leijuu täällä ilmassa, eikä rungossa ole kiveä kanavalla kulkevista veneistä. Ja outoa ymmärtää lopulta niin kauan, mitä vene oli minulle kertonut: Luota minuun. En ole menossa minnekään.